Kualiti Pengajaran dan Pembelajaran Universiti Tempatan
Universiti di Malaysia kini menghadapi arus kepesatan globalisasi. Sasaran siswazah cemerlang ialah berilmu, berdisiplin, dan berkepimpinan. Cabaran dalam sistem universiti tempatan adalah mutu dan kualiti siswazah, suasana belajar yang tidak positif, kurikulum yang memerlukan pengubahsuaian, pendekatan, pengajaran yang kurang mencabar, dan kelemahan menguasai bahasa Inggeris. Langkahnya ialah menggubal kurikulum yang seimbang, melatih kemahiran mengajar, kerjasama antara fakulti, dan memastikan program mencapai piawaian. Kesimpulannya, sikap pensyarah perlu diubah daripada amalan lama kepada yang lebih positif.
Universiti di Malaysia kini menghadapi arus kepesatan globalisasi. Sasaran siswazah cemerlang ialah berilmu, berdisiplin, dan berkepimpinan. Cabaran dalam sistem universiti tempatan adalah mutu dan kualiti siswazah, suasana belajar yang tidak positif, kurikulum yang memerlukan pengubahsuaian, pendekatan, pengajaran yang kurang mencabar, dan kelemahan menguasai bahasa Inggeris. Langkahnya ialah menggubal kurikulum yang seimbang, melatih kemahiran mengajar, kerjasama antara fakulti, dan memastikan program mencapai piawaian. Kesimpulannya, sikap pensyarah perlu diubah daripada amalan lama kepada yang lebih positif.
Jenis dan Ciri Laras Bahasa
Laras bahasa terbahagi kepada dua iaitu laras biasa dan laras khusus. Laras biasa ialah laras yang diaplikasikan untuk masyarakat umum untuk bidang hiburan, laporan sukan, berita sukan, pengetahuan dan penerangan, syarahan, rencana, penyampaian maklumat dan pemujukan. Laras khusus pula, merujuk kepada kegunaan khalayak khusus, seperti dalam rencana berkenaan bidang sains, laporan dan ulasan buku. Seterusnya terdapat tiga pembeza yang dapat membezakan antara laras biasa dengan laras khusus, iaitu kosa kata, tatabahasa dan gaya laras-laras itu.
0 comments:
Post a Comment